Utfordringen
Økende dokumentasjonskrav til bransjen, og dårlig oversikt og informasjonsflyt i hele bedriften.
Løsningen
TouchTime med skybasert informasjonsflyt og dokumenthåndtering, sammen med et godt teknisk GPS-system. I dag er selskapet en av bransjens beste på å levere godt dokumenterte prosjekter.
"Én ting du alltid kan være 100% sikker på i entreprenørbransjen, er at det aldri blir som du har planlagt", sier Norman Hole som er daglig leder i Hole Maskiner.
En imponerende snuoperasjon
I 2017 hadde Hole Maskiner om lag to millioner i minus og “tapte penger over hele fjøla”, som Norman beskriver det. Etter noen år med knallhardt arbeid, med omorganisering og ny struktur på arbeidsflyt, klarte de å snu skuta og gå i pluss i 2019."Det har vært en enorm innsats fra alle ansatte og vi har klart å tilpasse oss den nye måten å jobbe på, men den har også vist seg å gi resultater. Det er helt klart at bedre kontroll har vært viktig", forteller Norman.
"Vi ser også at kundene er fornøyde med at vi er langt fremme på dokumentasjon og våre prosedyrer. Vi jobber hele tiden for å være tydelige mot kundene og levere på de forventningene de har. Det er hyggelig å få skryt av naboer til byggeprosjektene, og vi har til og med fått høre at det er trist at vi er ferdige fordi det hadde vært så hyggelig", ler Norman.
Økende krav fra bransjen
Allerede i år 2000 forstod Norman at digitalisering kom til å bli viktig for bransjen. De var i starten av prosjektet med Sykkylvsbrua, og Vegvesenet stilte langt større krav enn tidligere på dokumentasjonsgrunnlag og prosedyrer. Norman skjønte raskt at all dataflyten burde være online, og at de måtte bruke teknologien for alt det var verdt.
"Dermed bestilte vi, sammen med InSoft, den aller første iPhonen som ble lansert og importerte den fra USA", forteller Norman.
Tilpasser TouchTime etter behov
De siste årene har digitaliseringen blitt enormt viktig. Ved hjelp av TouchTime har Hole Maskiner fått et konkurransefortrinn som nå viser seg. De implementerte alt av tegninger, bilder og annen nødvendig dokumentasjon inn i TouchTime. De leverer i dag mer dokumentasjon enn det som kreves, og TouchTime gjør det enkelt å samle all informasjon på ett sted."Alt skal være online slik at det er tilgjengelig for de ansatte som jobber på prosjektet. De siste årene ble det tydelig at informasjonsflyten er svært viktig for at prosjektene skal fungere optimalt", sier Norman.
"Jeg har vært med å forme systemet akkurat til det vi har hatt behov for. Det dukker stadig opp nye ideer og siden vi ikke er langt unna InSoft som leverer TouchTime, tar jeg ofte turen innom dersom jeg har en ny idé", sier Norman.
God informasjonsflyt er unikt
Deling av informasjon på tvers i bedriften er vesentlig for at arbeidsflyten på et prosjekt skal gå så lett som mulig. Til og med underleverandørene logger seg inn i systemet og rapporterer underveis."Dette gjør at vi kan justere kursen underveis, når vi har all informasjon tilgjengelig til de som skal ha det. Denne informasjonsflyten er unik og vi er veldig fornøyd med funksjonene TouchTime gir oss", sier han.
Slik justerer de prosjektene underveis
En av førerne kan for eksempel logge seg inn i TouchTime når han sitter i gravemaskinen og rapporterer arbeidet han nettopp har utført på et rør i en grøft. Han fører samtidig eventuelle avvik i forhold til det som var prosjektert. Stikningsingeniør Erlend Lade Sæther, som sitter på kontoret, kan da gå inn i TouchTime og hente ut den tilgjengelig informasjonen fra de som jobber ute. Han legger inn de faktiske dataene i GPS-systemet og får oppdaterte tegninger på et blunk."For oss handler det om å forene kapasitet og kvalitet i alle våre oppdrag, derfor arbeider vi daglig med å holde optimal effektivitet i alt vi gjør. TouchTime gjør dette mulig. Dette kvalitetssystemet og den generelle tekniske kompetansen gir våre kunder visshet om at vi legger vekt på å oppfylle deres ønsker og behov. Lave kostnader og økt kundetilfredshet er viktige elementer i vår drift. Jeg sover mye bedre om nettene nå", avslutter Norman.
Vil du vite mer?
Ta kontakt!